CO JE MINDFULNESS A JAK NÁM MŮŽE POMOCI?

HealthFactory

Proti úzkosti a stresu není v dnešním světě v podstatě nikdo stoprocentně odolný. Obojí se často dlouhodobě střádá a projeví ve chvíli, kdy to nejméně čekáme. Proto je důležité, abychom k péči o naše duševní zaujali proaktivní přístup. Několik minut praktikování mindfulness každý den může být z dlouhodobého hlediska k nezaplacení.

Co je mindfulness?

Mindfulness je meditativní praktika a dovednost, která nám pomáhá soustředit se na přítomný okamžik a na to, co se v daném okamžiku děje bez jakéhokoli posuzování a hodnocení. Do češtiny se nejčastěji překládá jako všímavost, přítomnost, či duchaplnost. Jedním ze základních cílů této techniky je odvrátit pozornost od neproduktivních myšlenek. Mindfulness se zároveň považuje za skvělý způsob, jak snížit míru stresu a zlepšit spánek. Navíc se ukázalo, že jeho pravidelné praktikování pomáhá zvýšit i výkon při sportu.

Podle neurobiologických studií praktikování mindfulness může ovlivnit plasticitu struktury mozku a jeho fungování. Mezi hlavní ovlivněné neurokognitivní mechanismy patří emoční regulace, sebeuvědomění a kontrola pozornosti. Výzkumy také ukazují, že podporuje naši mysl v tom, aby fungovala méně reaktivně, což nám pomáhá fungovat více plynule v momentech, kdy jsou aktivovány emoce. Jednoduše řečeno nás pak nic tak jednoduše nerozhodí. Zajímavý je také fakt, že studie ukazují, že ti, kdo mindfulness praktikují, mají obecně i větší soucit jak s druhými, tak sami se sebou.

Kylie Gates, kreativní ředitelka Les Mills, poprvé objevila mindfulness při výuce lekcí Bodybalance, kde je na konci 8-10 minutová relaxace a meditace. Od té doby se snaží meditovat každý den a říká, že miluje především skutečný pocit soustředění, který ji tento druh meditace přináší. Zároveň říká, že ne každý den má čas věnovat se dlouhé meditaci. Občas stačí i pár minut soustředění se na svou mysl u pracovního stolu. Důležitá je především pravidelnost, která přináší ovoce. Zároveň není třeba hledat v tom složitosti. Kylie říká, že udělat si pohodlí, napojit se na svůj dech a zaměřit na něj i pozornost své mysli je v podstatě jednoduché. 

Osvojení si mindfulness ve stresující době

Vlivem pandemie Covid-19 a s ní spojené úzkosti, která se velmi rychle rozšířila po celém světě, se miliony lidí uchýlily k domácímu cvičení, a to nejen kvůli fyzické kondici, ale i stále častěji i té psychické. Více lidí proto začalo vyhledávat i klidné lekce typu jóga apod., které poskytují prostor i pro meditaci, a které jsme i my začali pravidelně zařazovat v sekci online cvičení. 

A jak vlastně s mindfulness začít?

Začít můžete jednoduše a třeba hned, možností je mnoho. K nalezení jsou například videa na YouTube, která začátečníkům pomohou do mindfulness proniknout. Vznikají také různé aplikace, které Vás do této meditativní techniky zasvětí a v neposlední řadě existuje i řada knih, které se tematikou mindfulness zabývají. Možností je samozřejmě také zúčastnit se mindfulness kurzů, jakými jsou Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT) nebo Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) pod vedením certifikovaného lektora.

Autor Les Mills

Tvoříme fit planetu

Jsme na misi k vytvoření zdatné planety. To neznamená nutit lidi cvičit. Znamená to pomoci lidem zamilovat se do fitness, aby si mohli zacvičit.