Syndrom vyhoření

HealthFactoryTipy

Syndrom vyhoření poprvé popsal v roce 1974 psychoanalytik Herbert J. Freudenberger. Spojoval ho s chronickým stresem a ideály u profesí, které pomáhají ostatním. V dnešní době se může objevit téměř u kohokoliv, ať už se jedná o profesi, která obsahuje práci či kontakt s lidmi nebo ženu v domácnosti či na mateřské dovolené.

Syndrom vyhoření postihuje stejně často ženy jako muže a zdá se, že celkový počet se stále zvyšuje. Jeho nástup není náhlý, ale přichází pozvolna a je rozpoznatelný hlavně pro jedince, kteří umí naslouchat svému tělu. Má několik fází, které vznikají měsíce až roky a viditelná je většinou až poslední. Jednotlivé fáze přecházejí do dalších, tak hladce a nepostřehnutelně, že si je člověk ani neuvědomuje.

  • Fáze nadšení – velké uspokojení z práce, energie, elán, zapomínání na volnočasové aktivity.
  • Fáze stagnace – opadnutí počátečního nadšení, zjištění, že ne vše je ideální. Tady je nezbytné mít koníčky a věnovat se jim. Něco, u čeho zapomeneme na práci, i když ji máme rádi.
  • Fáze frustrace – pochybnost nad smyslem práce, počínající psychické i fyzické problémy. Odreagování není pravidelné nebo je nedostatečné.
  • Fáze apatie – přichází po delší době frustrace, pocit beznaděje a bezvýchodnosti, vykonávání jen nejnutnějších povinností. 
  • Fáze vyhoření – emociální a tělesné vyčerpání, depersonalizace.

Příznaky syndromu se obvykle objevují postupně a pozvolna, proto není jednoduché je identifikovat, některé z nich jsou

  • Lhostejnost k práci, ztráta nadšení a pracovního nasazení, ztráta motivace
  • Porucha paměti a soustředění
  • Deprese a úzkost, pocit prázdnoty, nespokojenost
  • Porucha spánku
  • Zhoršení mezilidských vztahů, snížení sebedůvěry 
  • Bolesti hlavy, zad, žaludeční nebo zažívací problémy
  • Tendence k návyku na psychoaktivní látky

Stejně jako u většiny nemocí je jednodušší zaměřit se na prevenci

  • Žít zdravým životním stylem
  • Dostatek času na volnočasové aktivity
  • Dostatek času na rodinu a přátele
  • Zmírnit stresové prostředí
  • Relaxace – návštěva sauny, masáže, četba, procházky lesem
  • Pravidelné sportování
  • Navštěvovat divadla a výstavy
  • Naučit se říkat ne v situacích, které nás nadměrně zatěžují

V praxi to znamená, že pokud chce člověk zůstat u své profese co nejdéle, měl by vyvážit čas strávený v práci svými zájmy a nebát se vybrat si zasloužené volno. Prostor pro změnu životního stylu a začít cvičit je tu vždy.

Autor Form Factory

Síť 14 fitness klubů v Praze a 1 v Ostravě

Společnost Form Factory patří mezi významné poskytovatele v oblasti fitness, wellness a zdravého životního stylu. V České republice provozuje Form Factory 14 vlastních klubů v Praze a jeden v Ostravě. Nabídku služeb představují plně vybavená centra pro efektivní individuální trénink, široký výběr skupinových programů včetně Les Mills vedených profesionálními instruktory a také zóny wellness zóny včetně bazénů, saun, parních lázní a vířivek. Společnost Form Factory nastavuje svůj standard podle nejnovějších poznatků a trendů ze světa zdraví a fitness.