Sauna – prospěšná našemu zdraví

HealthFactoryTipy

Pobyt v sauně prospívá zdraví. Detoxikuje organismus, uvolňuje svalové napětí, zbavuje stresu, má příznivý vliv na látkovou výměnu, posiluje imunitu a zlepšuje spánek. Všechny blahodárné účinky na Vás díky saunování mohou mít vliv tehdy, kdy při saunování víte, jak správně postupovat. Jaké jsou tedy zásady správného saunování?

Bez plavek? Ano, bez plavek!

Před příchodem do saun je důležitá příprava. Neměli bychom chodit do sauny ani s plným nebo prázdným žaludkem. Před vstupem do sauny se osprchujeme a omyjte mýdlem. Naopak mýdlem se už nemyjte ani v průběhu saunování, ani po samotném ukončení, aby mohla pokožka dýchat. Do sauny vstupujeme bez jakéhokoliv oblečení a rozhodně ne v plavkách. V sauně se člověk potí a tím vzniká pod plavkami živná půda pro bakterie. Mimo to se při vyšších teplotách mohou uvolňovat toxické látky z umělých vláken, proto do saun jedině nazí. Utřete se do sucha a zahalení v prostěradle nebo ručníku vstupujeme do sauny.

Pobyt v sauně, ochlazování, relaxace – a znovu

Pokud je to možné, doporučujeme při saunování zvolit polohu vleže pro efektivní prohřátí celého těla. V sauně strávíme zhruba 10-15 min při teplotě kolem 90°. Jak dlouho ale v sauně zůstat se liší podle teploty sauny, podle Vašeho zdravotního stavu a také podle toho, jak jste zvyklí se saunovat. Saunujte se tedy tak dlouho, dokud se cítíte dobře. Otírejte pot z povrchu těla (můžete použít i měkký kartáč nebo houbu), tím se otevřou kožní póry a odplaví se nečistoty z těla. Bezprostředně po odchodu ze sauny se osprchujte. Ve sprše se nemusíme osprchovat hned ledovou vodou, naopak bychom měli postupovat postupně a opatrně. Sprchujeme se od končetin přes tělo, k srdci až po hlavu. Můžete začít nejprve vlažnou vodou a postupně ochlazovat. Po ochlazovací fázi bychom měli relaxovat zhruba podobný čas jako jsme strávili v sauně.

Střídání tepla a chladu a relaxace opakujte alespoň 3x. Před každým dalším vstupem do sauny se vždy utřete do sucha, urychlíte tím pocení v sauně. Nechoďte do sauny mokří a už vůbec ne bezprostředně po sprše, nevynechávejte relaxační fázi. Tělo dostává během saunování zabrat a potřebuje nabrat síly.

Pár tipů na závěr

  • Během saunování pijte dostatek neslazené vody.
  • Nechoďte do sauny, pokud se cítíte nemocně.
  • Respektujte ostatní a v saunujte se v tichosti.
  • Ve veřejných saunách nepolévejte kamna vodou, neregulujte teplotu.
  • Vlivem kouření a pití alkoholu se ztrácí efekt saunování.

Autor Form Factory

Síť 14 fitness klubů v Praze a 1 v Ostravě

Společnost Form Factory patří mezi významné poskytovatele v oblasti fitness, wellness a zdravého životního stylu. V České republice provozuje Form Factory 14 vlastních klubů v Praze a jeden v Ostravě. Nabídku služeb představují plně vybavená centra pro efektivní individuální trénink, široký výběr skupinových programů včetně Les Mills vedených profesionálními instruktory a také zóny wellness zóny včetně bazénů, saun, parních lázní a vířivek. Společnost Form Factory nastavuje svůj standard podle nejnovějších poznatků a trendů ze světa zdraví a fitness.