Cvičení je jedním z důležitých faktorů, který může posílit váš imunitní systém

CvičeníHealthFactoryTrendy

Nedávný přehled publikovaný v časopise Journal of Sport and Health Science zjistil, že stárnutí, obezita a nečinnost mohou mít negativní dopad na imunitní systém.

Průzkum zjistil, že pravidelná aktivita a zdravý životní styl mohou pomoci zvýšit odezvu imunitního systému.

Na druhou stranu může příliš mnoho cvičení vést ke vzniku problémů, jako je chronická únava, které naopak funkci vašeho imunitního systému snižují, proto je potřeba najít správný balanc mezi cvičením a odpočinkem.

Pravidelný aktivní pohyb a cvičení je velice prospěšné pro naše zdraví, ale mohou se otevírat otázky: může cvičení pomoci snížit např. riziko onemocnění dýchacích cest? Máme nechávat náš imunitní systém na podzim odpočívat nebo naopak více podporovat?

Jak se ukazuje, pravidelná fyzická aktivita může ve skutečnosti pomoci posílit váš imunitní systém, ale důležité je to s fyzickou aktivitou nepřehánět. 

Nedávný přehled publikovaný v časopise Journal of Sport and Health Science zjistil, že obezita a pasivní styl života mohou snížit funkci imunitního systému. Proto je důležité si nastavit péči o své zdraví a pohybovou aktivitu mezi své priority. Pravidelný pohyb aktivně podporuje zlepšení funkce imunitního systému a podporuje odolnost lidského organismu jako celku. Díky tomu se snižuje riziko úmrtnosti na respirační onemocnění a prevence celé řady dalších civilizačních a zdravotních chorob.

Jak tedy můžete zajistit, aby cvičení fungovalo jako podpora zdraví a kolik ho potřebujete? Obecně lze dnes tvrdit, že 30 až 60 minut jakékoliv pohybové aktivity 2 – 4x týdně může zlepšit obranu vašeho těla proti zdravotním komplikacím a virovým chorobám.

Je to proto, že při každém cvičení se zvyšuje aktivita zvyšuje bílých krvinek v periferních tkáních, které pomáhají s imunitní odpovědí těla a krevním oběhem (krevními a lymfatickými cévami). Tím dochází k aktivizaci imunitních buněk, které se podílí na likvidaci případných choroboplodných zárodků nebo virů.

V současnosti bohužel neexistují přesné statistiky nebo analýzy specifické pro aktuální epidemiologickou situaci s COVID-19, ale zdravý životní styl a pravidelný pohyb především u skupin obyvatel, kteří dosud praktikovali spíše pasivní způsob života může pomoci při obraně organismu a následné rekonvalescenci při této infekci.

Pozor na přetrénování

Jako ve všem platí, že všeho moc škodí. Pokud je cvičení nebo libovolný druh tréninku v příliš velké intenzitě, hrozí naopak vyšší riziko selhání imunity a obranyschopnosti organismu. Přetrénování vypadá u každého jinak, je třeba sledovat individuální výkon a možnosti každého z nás. Příliš vysoký tlak a aktivita během tréninku bez přiměřeného odpočinku a zotavení může vést k chronické únavě, poklesu výkonu a poruchám nálady, které snižují imunitní funkci. Pokud jde o zvýšení zátěže, je třeba vždy pečlivě zvážit očekávané výsledky a připravit si vhodný tréninkový plán.

Sečteno a podtrženo: Pokud již jste vášnivým sportovcem – držte se toho, ale pamatujte, že vše má více faktorů. Fyzická aktivita je jen jedním důležitým faktorem, který pomáhá imunitnímu systému zajistit odolnost organismu a ochranu před vnějšími vlivy prostředí. Mezi další faktory patří mentální hygiena, pravidelný spánek a pestrá strava bohatá na živiny. A pokud jste dosud nebyli příliš aktivní, zdravé změny ve stravě a zařazení pravidelného cvičení budou prospěšné pro vaše zdraví. Doporučujeme se však poradit s našimi profesionálními trenéry nebo s odborníky přes správnou stravu, kde se dozvíte, jak si nastavit dlouhodobou strategii a plán k dosažení vašich cílů. 

Začněte se hýbat už dnes!

Autor Form Factory