Tipy, jak si při hektickém životním stylu najít každý den čas pro sebe

FitnessTipy
Array ( ) Array ( [0] => WP_Term Object ( [term_id] => 9 [name] => Fitness [slug] => fitness [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 9 [taxonomy] => category [description] => [parent] => 0 [count] => 83 [filter] => raw [cat_ID] => 9 [category_count] => 83 [category_description] => [cat_name] => Fitness [category_nicename] => fitness [category_parent] => 0 ) [1] => WP_Term Object ( [term_id] => 13 [name] => Tipy [slug] => tipy [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 13 [taxonomy] => category [description] => [parent] => 0 [count] => 120 [filter] => raw [cat_ID] => 13 [category_count] => 120 [category_description] => [cat_name] => Tipy [category_nicename] => tipy [category_parent] => 0 ) )

Zažili jste někdy pocit, že už prostě nemůžete? Baterky vybité, nechuť nejen k práci, ale i socializaci s přáteli a blízkými a výčitky z chvilkových radostí v podobě Netflixu či odpoledního šlofíka? I to mohou být příznaky osobního zanedbávání.

Je pravdou, že v dnešní na výkon orientované společnosti se může zdát čas pro sebe pouze jako sobecké privilegium. Přeci existuje milion jiných věcí, které byste dělat měli: uklízet, cvičit, sebevzdělávat se atd., atd. Nekonečný seznam. Jenomže bez sebepéče se paradoxně obíráte o ty nejlepší výkony v jiných oblastech svého života. Pokud se nejprve nepostaráte o své vlastní potřeby, ocitnete se v rutinním životě, skrz naskrz vyhořelí, prázdní a bez jakékoli motivace. Nemluvě o fyzickém vyčerpání, jež se může projevit chronickými migrénami, bolestmi zad nebo nespavostí.

Co znamená “Me time”?

“Me time” neboli čas sám pro sebe je tím pádem doslova jedním z pilířů spokojeného a naplněného života z psychické i fyzické stránky. Rovnováha se skrývá ve schopnosti najít denně co možná největší množství času (i ve vašem jistě nabitém programu), a to z několika důvodů.

  • Prozkoumáváte svou kreativitu
  • Rozvíjíte své zájmy
  • Budujete duševní sílu
  • Relaxujete
  • Zjišťujete o sobě více
  • Zlepšujete emoční regulaci

Toto jsou samozřejmě pouze ukázky, co vám může me time přinést. V této oblasti funguje stejně jako například u složení stravy či tréninkového plánu, poměrně silná individualita. To se ostatně týká i výběru aktivity, kterou tento čas strávíte.

Samozřejmě, že existují pro vaše tělo obecně “lepší” varianty, například sport, čtení knihy nebo pobyt na čerstvém vzduchu. Pokud se vám ale jeví jako ideální volba horká vana se zmrzlinou nebo večer strávený ve společnosti počítačových her, v rozumné míře určitě nepochybíte ani tak. Klíčem k úspěchu je strávit volný čas tak, abyste co nejvíce uspokojili jak své tělesné, tak (a možná snad především) duševní potřeby. Protismyslně, čím více jste přesvědčeni o nedostatku času, tím více se stresujete a tím více dobu sami pro sebe potřebujete.

Takže pokud znělo jedno z vašich novoročních předsevzetí “být šťastnější/spokojenější/vyrovnanější/víc přítomný/á…” jednou z nejlepších změn, které můžete udělat, je najít si v rozvrhu více času na život odrážející vaše tužby, záliby a radosti.

Jak na to?

1. Zdravý přístup

Prvním a nejdůležitějším faktorem je vaše uvědomění i přesvědčení, že čas sám pro sebe a pro odpočinek nemusí být za odměnu. Jedná se o součást zdravého, vybalancovaného přístupu. Nikdo jiný přeci neví lépe to, co doopravdy potřebujete. A pokud se za své nároky cítíte provinile, namísto potlačení se zkuste nad těmito pocity zamyslet. Proč jste přesvědčeni, že si nezasloužíte me time? Klidně si všechny své důvody zapište na kus papíru nebo do deníku. Poté se ponořte hlouběji a zeptejte se sami sebe, zda jsou tyto argumenty skutečně validní.

Demonstrace:

  • Cítíte se provinile, protože si chcete odpočinout od práce, navzdory tomu, že vás naplňuje, akorát je holt trochu intenzivnější období.
  • To samozřejmě může být pravdou. Některé periody různých částí života jsou náročnější než ty jiné.
  • Ale bude vám tento fakt bránit v udržení svých potřeb? Co když právě to způsobí, že se vám práce zprotiví?
  • Co je od vás reálně potřeba? A nemohli byste být užitečnější, kdybyste byli dobře odpočatí, energičtější a spokojenější? Občas ke štěstí stačí pouze málo, třeba jedna čtvrthodinová procházka…

2. Self-awareness, mindfulness, meditace

Být přítomný znamená využít plný potenciál vašeho volného času. Všímejte si, dostaňte se do okamžiku, prociťte všemi smysly. Přemýšlejte, kde jste, jak se cítíte, co děláte…

Všímavost a self-awareness jsou studovanými nástroji často využívanými při meditaci, která je skvělým pomocníkem při zvládání denní nálože stresu. Usnadňuje totiž určité zpomalení, odstup a ujasnění seznamu úkolů, které vás tento den/týden/měsíc čekají. Mindfulness, self-awareness i jejich zakomponování při meditaci můžete provozovat téměř kdekoli, opět jde především o vaše základní preference. Určitě si ale doporučujeme minimálně jednou denně připomenout toto “uvědomění”, třeba právě při vaší meditaci, zrelaxovat a podpořit tak vaše mentální zdraví.

3. “Ne” není vždy špatně

Váš čas je drahý. Což vás poměrně snadno ospravedlňuje odmítat dělat to, co nechcete. I přesto, že je idea kompromisu ve vztazích rozhodně žádoucí, nemusíte nutně vše odkývat. Naopak je pro vás (ostatně i pro zdraví vašich vztahů celkově) daleko efektivnější se soustředit na své priority a své touhy.

Pokud víte, že s tímto máte problém, začněte na jednodušších odmítáních. Nacvičte si to. Třeba když vám v obchodě nabízí věrnostní kartičku a vy spěcháte. V případě, že druhá strana není v nouzové situaci, nemusíte být všem nutně k dispozici. Vy jste ti, kteří by pro vás měli být na prvním místě. Navíc teprve potom, co se postaráte o sebe můžete dostatečně pomoc i vašim blízkým.

4. Plánujte a plňte si sny

Kdykoli vás napadne myšlenka na to, co byste dělali radši než vaši práci, studium apod., zapište si to jako poznámku a hned vymýšlejte, kdy tento projekt podniknete. Nebojte se být konkrétní a jít klidně i do dětských snů! Samozřejmě je dobré mít na mysli alespoň nějakou základní realitu a volit střední cestu – přeci jen kvůli svým impulzivním vášním nedáte okamžitou výpověď a nebudete ignorovat například finanční dopady.

Takže pokud se bude jednat o dlouhodobější plán, zkuste ho spíš rozdělit na menší části, které si budete plnit denně/týdně. Vždy si do kalendáře napište, co a kdy přesně chcete dělat a postupně skládejte svůj obrázek. Nezapomínejte, že štěstí přeje připraveným.

5. Přehodnoťte své priority/obměňte rutinu

Tento úkol může být pro většinu poměrně těžkým, jen málokomu se chce totiž dobrovolně vystupovat ze své komfortní zóny, z ulity, jež dobře znají. Přesto je poměrně účinným cvičením zamyslet se nad svými prioritami a následně podle nich pozměnit rutinu. Nemusíte nutně na první místo zařadit například výuku španělštiny, ale najít pro tento bod během svého dne aspoň nějaký čas. I když by se vám to mohlo zdát jako krátká doba, alespoň budete mít jistotu, že se vám ji podaří naplnit denně a že z ní hlavně dostanete to, na čem záleží. Vaši spokojenost a odpočinek.

6. Odložte sociální sítě

Samozřejmě není důvod si občas nějaký ten odpočinek u sociálních sítí zakazovat, obzvlášť pokud se jedná o váš vysněný druh relaxu. V celkovém měřítku by se ale nemělo jednat o hlavní zábavu a naplnění vašeho času pro sebe, protože je poměrně snadné nechat se na hodiny vtáhnout do jejich víru. Bohužel si poté často uvědomíte, jak rychle byl pohlcen veškerý volný čas bez většího pocitu naplnění. Pokud máte chuť strávit me time ve společnosti techniky, směřujte ho spíše k hrám, kinu nebo oblíbenému seriálu…Snažte se zůstat co nejrozmanitější ve skutečném, vašem světě.

Co si z toho vzít?

Dokázat si udělat čas sám na sebe by měl být nedílnou součástí každodenní rutiny všech, i v těchto hektických dobách. Právě me time vám totiž dokáže zaručit fyzické a mentální naplnění, které potřebujete pro podávání co nejlepších výkonů v pro vás důležitých částech vašeho života. Výše vypsané body vám pomohou si tento čas vymezit, opodstatnit a usměrnit jeho naplnění.

zdroj: AKTIN

Autor Form Factory

Síť 12 fitness klubů v Praze, 2 v Brně a jeden v Ostravě

Společnost Form Factory je největší síť fitness, wellness a zdravého životního stylu v České republice. Nabídku služeb představují plně a moderně vybavené kluby v Praze, Brně a Ostravě pro efektivní individuální trénink podle současných trendů, široký výběr skupinových lekcí, včetně oblíbených Les Mills programů, vedených profesionálními instruktory a také zóny wellness zóny se saunami a vířivkami. Společnost Form Factory nastavuje svůj standard podle nejnovějších poznatků a trendů ze světa zdraví a fitness.