FYZICKÁ AKTIVITA NEBO DIETA? CO BYCHOM MĚLI UPŘEDNOSTNIT A PROČ?

HealthFactory

Nová přesvědčivá studie ( https://www.cell.com/iscience/fulltext/S2589-0042(21)00963-9) by mohla pomoct změnit klíčové návyky milionů lidí k lepšímu. V současnosti je na světě 650 milionů obézních dospělých a každý rok 2.8 milionu z nich umírá právě na komplikace spojené s nadváhou a obezitou. Mnoho jedinců považuje dietu, a tedy zaměření se primárně na hubnutí jako takové, za tu nejjednodušší cestu, jak vyřešit zdravotní problémy spojené s obezitou. Není to ale nutně to nejlepší řešení. Zmiňovaná studie ukazuje, že pokud jde o delší a zdravější život, zvýšená fyzická aktivita na plné čáře hubnutí překonává. Poté, co vědci analyzovali stovky provedených studií zahrnujících údaje od desítek tisíc mužů a žen, zjistili, že pravděpodobnost srdečních onemocnění nebo předčasné smrti můžeme výrazněji snížit zlepšením kondice, nikoli však snížením hmotnosti. To naznačuje, že můžete být zdraví při “jakékoli” váze – pokud jste aktivní.

„Nejsme nutně proti hubnutí, jen si myslíme, že by nemělo být primárním kritériem pro posuzování úspěšnosti při snaze o zlepšení životního stylu,“ říká spoluautor studie Glenn Gaesser z College of Health Solutions na Arizonské státní univerzitě. „Chtěli bychom, aby lidé věděli, že tuk může být  fit a že fit a zdravá těla přicházejí v různých tvarech a velikostech,“ říká.

Odborníci uznávají, že následování hubnoucích strategií může být do jisté míry prospěšné, ale na druhé straně může přispět i ke zdravotním problémům. Striktní zaměřování se na redukci hmotnosti a následování diet obvykle vede k jo-jo efektu, se kterým je spojený i úbytek svalů, ztučňování jater a například až diabetes II. typu, neboli cukrovka.

Vzhledem k dnešní kultuře posedlé vzhledem a váhou může být složité, aby programy, které nejsou zaměřeny primárně na hubnutí, získaly potřebnou pozornost, ale doufejme, že studie jako je tato probudí v lidech touhu po benefitech, které přináší právě fyzická aktivita. A jak zdůrazňuje Gaesser, pro mnohé nejsou nutné žádné drastické změny, aby došlo k rozdílu. “Přínosy cvičení jsou závislé na jeho “dávkování”, přičemž největší výhody plynou již z pouhého přepnutí z módu gaučového povaleče a zařazení alespoň nějaké aktivity střední intenzity,” dodává Gaesser. “Důležité je také zdůraznit, že fyzickou aktivitu lze nashromáždit v průběhu celého dne. Například vícenásobné krátké procházky během dne (dlouhé i dvě až deset minut každá) jsou pro vaše zdraví stejně přínosné jako jedna dlouhá procházka.

Autor Form Factory

Síť 13 fitness klubů v Praze

Společnost Form Factory patří mezi významné poskytovatele v oblasti fitness, wellness a zdravého životního stylu. V České republice provozuje Form Factory 13 vlastních klubů v Praze. Nabídku služeb představují plně vybavená centra pro efektivní individuální trénink, široký výběr skupinových programů včetně Les Mills vedených profesionálními instruktory a také zóny wellness zóny včetně bazénů, saun, parních lázní a vířivek. Společnost Form Factory nastavuje svůj standard podle nejnovějších poznatků a trendů ze světa zdraví a fitness.