Cvičení v těhotenství – ano či ne?

HealthFactory

V posledních letech, kdy se životní styl přesunul do fitness center a ti, kteří fitness nenavštěvují jakoby nežili, vyvstala otázka, zda je vhodné cvičit v těhotenství a jestli právě fitness je ta správná cesta. 

V první řadě je třeba zmínit, že pohyb v těhotenství všeobecně napomáhá k lepší fyzické, ale i psychické kondici budoucí maminky. Každá žena se chce líbit, mít hezkou postavu, cítit se fit a těhotenství samotné je spojeno s příbytkem váhy a ne třeba jen tam, kde je to žádoucí. Je tedy dobré regulovat, možná vhodnější výraz je snažit se usměrňovat narůstající váhu. 

Těhotenství neznamená nemoc, ale vždy je dobré se zamyslet nad vhodností konkrétní sportovní aktivity a zároveň nad zdravotním stavem a fyzickou kondicí dané ženy, než se do cvičení pustíte. 

Pokud bych měla toto téma rozebrat z pozice osobní trenérky, v posledních letech se velmi často stává, že právě těhotná žena přichází pro radu jak sportovní aktivity změnit či upravit, aby neohrozily dítě nebo ženu samotnou. Myslím, že je zde na místě se svěřit do rukou někoho, kdo má zkušenosti, znalosti a dokáže poradit. Vždy by měl mít daný trenér za sebou certifikované školení právě pro cvičení v těhotenství, popřípadě po porodu, měl by být velmi dobře obeznámen o tom, co se v těle ženy odehrává, mění, co je třeba eliminovat nebo zcela vyloučit. Některé klientky vyhledávají ženu, ať už fyzioterapeutku či trenérku, protože se pro ně jedná o intimní záležitost, kterou raději svěří právě ženě, ale nemusí to být podmínkou. Důležité je však se zamyslet nad tím, zda vám bude příjemné probírat některé otázky s mužem. Mělo by být žádoucí, aby se klientka cítila komfortně a byla otevřená a upřímná. Z mého osobního pohledu je nejlepší, když trenérka zná svou klientku ještě z doby před těhotenstvím, a to v tom smyslu, že víte jakých fyzických výkonů byla klientka schopna před otěhotněním, snadněji se pak samotný tréninkový plán sestavuje. Závisí také do velké míry na tom, jak se žena cítí, to je dle mého názoru nejdůležitější. Některé ženy bývají unavené, mají nízký či vysoký tlak, trpí malátností a nevolnostmi, závratěmi…Proto je nutné trénink uzpůsobit, abychom se těmto negativním příznakům vyhnuly nebo je dokonce nezhoršovaly. Velice důležitá je komunikace o tom, jak se klientka cítí právě při cvičení nebo po něm samotném.  Každá žena i těhotenství je individuální a je pro trenérku nutné znát pocity při určitých aktivitách, pohybech. 

V každém trimestru se tělo těhotné ženy mění – pohyblivost, váha, těžiště těla a další, měl by se i dle toho upravovat a měnit samotný trénink tak,  aby se klientka cítila příjemně nejen při tréninku, ale zejména po něm. 

Hlavním cílem cvičení v těhotenství by mělo být předcházení bolesti zad, zlepšení mobility kyčlí a práce s břišními svaly a středem těla proto, aby samotný porod a následná rekonvalescence byla co možná nejsnazší a nejrychlejší. 

Ráda bych také zmínila, že v poslední době se čím dál častěji mluví o tzv. diastáze, tedy rozestupu břišních svalů, která může vzniknout právě v těhotenství, ale často si ji ženy vytvoří až po porodu, kdy příliš brzy začnou neúměrně a špatně formovat svou postavu a snaží se co nejrychleji navrátit břicho do původního stavu. Zde je třeba si uvědomit, že tělo po porodu už není jako dříve. Orgány byly devět měsíců utlačovány a postupně se přesouvaly, aby vytvořily místo pro rostoucí plod, stejně tak byla mnohem větší zátěž na svaly nejen břišní, ale i zádové a další. Proto je dle mého názoru důležité vyhledat odborníka, a to nejen po dobu těhotenství, ale zejména po porodu. Vše má svůj čas, je třeba nechat tělu nějakou dobu na zotavení. Avšak často se mi dostaly do rukou ženy, které přišly až několik let po porodu, kdy se jim začaly problémy a bolesti zhoršovat. V tomto případě je mnohem náročnější ženě pomoci a od bolesti ji ulevit, naučit ji znovu se svaly pracovat, vnímat vlastní tělo, proto na nic nečekejte a vyhledejte odbornou pomoc hned jak se nějaké bolesti projeví. Myšlenka, že si „nějakým“ cvičením pomůžu sama opravdu není na místě. V tomto případě je nejlepším možným rozhodnutím investovat do kvalifikovaného pracovníka, ať už jím je osobní trenér či fyzioterapeut, kteří se danou problematikou zabývají. Věřte, že se to vyplatí.

Já sama jsem v současné chvíli v 38. týdnu těhotenství (14 dní do porodu) a stále aktivně cvičím pod vedením osobního trenéra, kterému vděčím za to, že celé mé těhotenství probíhalo bez jakýchkoliv fyzických omezení, bolestí a jsem přesvědčena, že finanční náklady vynaložené právě za tréninky, byly tou nejlepší investicí, pro kterou jsem se mohla rozhodnout. 

Závěrem bych chtěla všem ženám cvičení a pohyb v těhotenství doporučit, a to v případě, že Vám to Váš zdravotní stav umožňuje. Myslím si, že je vždy možné najít sportovní variantu, která Vám bude vyhovovat, ať už se bude jednat o zmíněné cvičení s fyzioterapeutem, trenérem nebo například skupinové lekce těhotenské jógy, plavání či další fyzické aktivity, u kterých se budete cítit dobře. Nezapomeňte totiž, že dobrá fyzická a psychická kondice Vám pak následně pomůže při péči o nového člena rodiny.

Autor Helena Liptaková

Autor Form Factory

Síť 14 fitness klubů v Praze a 1 v Ostravě

Společnost Form Factory patří mezi významné poskytovatele v oblasti fitness, wellness a zdravého životního stylu. V České republice provozuje Form Factory 14 vlastních klubů v Praze a jeden v Ostravě. Nabídku služeb představují plně vybavená centra pro efektivní individuální trénink, široký výběr skupinových programů včetně Les Mills vedených profesionálními instruktory a také zóny wellness zóny včetně bazénů, saun, parních lázní a vířivek. Společnost Form Factory nastavuje svůj standard podle nejnovějších poznatků a trendů ze světa zdraví a fitness.