Prevence syndromu vyhoření

HealthFactoryTipyTrendy

Ignorujete skutečnost, že trávíte v práci mimořádně dlouhou dobu a stále se vám na stole kupí nedodělané úkoly? Chronický stres vám brání v tom, abyste byli produktivní jako kdysi? Cítíte nedostatek energie a většinu dne jste unavení? Začínáte trpět nespavostí, jste podráždění a izolujete se od rodiny či přátel? Cítíte se fyzicky i emociálně vyčerpaní? Máte dojem, že život nemá smysl a propadáte depresím?

Pokud trpíte některými z těchto příznaků, mělo by to pro vás být varováním. Syndrom vyhoření neboli burn-out může postihnout každého z nás a moderní uspěchaná doba tomu mnohdy velmi přispívá. Je to poměrně častý jev u různých profesí, který vede k fyzickému a emocionálnímu vyčerpání, odloučení, dokonce i pocitům méněcennosti a nedostatku úspěchu. Do takového stavu se se může dostat každý, kdo je permanentně přetěžován v pracovních všedních dnech.

Jednou z nejvýznamnějších prevencí pro výskyt syndromu vyhoření může být posílení důrazu na pohybové aktivity. Sport obecně pomáhá k tomu, abychom se zbavili napětí, stresu, špatné nálady a všech příčin, které vedou k syndromu vyhoření. Ať už se jedná o fitness, běhání, plavání, turistiku či skupinová cvičení – právě pohyb ve všech různých formách je jedním z nejdůležitějších prvků autoregulace pro zachování tělesného i duševního zdraví.  Nejde jen o pohybové aktivity založené na zlepšení fyzické kondice, ale i aktivity, které jsou spojeny s vnímáním pohybu jako příjemného prožitku, zvyšování pocitu spokojenosti s vlastní existencí, stavem pohody a osobního štěstí. 

Ve chvíli, kdy se dostaví pocit, že stres nezvládáte, je potřeba dbát prvních náznaků a reagovat co možná nejdříve. Těžké fáze syndromu vyhoření již vyžadují pomoc odborníků, pokud ale člověk podchytí tyto příznaky včas, je na dobré cestě syndromu vyhoření předejít. 

5 tipů, jak chránit své fyzické i duševní zdraví a předejít tak syndromu vyhoření

  1. Stavte své potřeby na první místo – je potřeba znát svou hodnotu, mít správně nastavené hranice a umět říct ne, když to tak cítíte. Snažte se vnímat a starat se o své potřeby na úkor neustálého obětování se ostatním. Říká se, abys mohl mít rád jiné lidi, musíš nejdříve mít rád sám sebe.
  2. Plánujte – zacházejte se svým časem rozumně. Sepište si seznam všech základních priorit a ty si poskládejte od té pro vás nejdůležitější až po ty méně důležité. Stanovení priorit vám pomůže upřednostnit úkoly, které vedou k vašemu cíli. Rozumné plánování času vám umožní mít kontrolu nad sebou a svými aktivitami a umožní vám mít klidné myšlenky.
  3. Zlepšete svou životosprávu – dodržujte pitný režim, zaměřte se na pravidelnou vyváženou stravu, vybírejte si kvalitní potraviny a dostatečně a kvalitně spěte. 
  4. Hýbejte se – aktivním sportováním zvýšíte nejen úroveň tělesné kondice, ale také zlepšíte psychiku. Je dokázáno, že sportovně aktivní lidé jsou uvolněnější, vyrovnanější, přátelští a v neposlední řadě i úspěšnější v zaměstnání.

Naučte se odpočívat – začněte s tím, že si najdete denně 10 minut jen pro sebe a vychutnáte si čas opravdového duševního uklidnění. Lehněte si, zavřete oči, soustřeďte se na svůj dech a nechejte mysl jen tak plynout.

Autor Nikola Jančovičová

Autor Form Factory

Síť 14 fitness klubů v Praze a 1 v Ostravě

Společnost Form Factory patří mezi významné poskytovatele v oblasti fitness, wellness a zdravého životního stylu. V České republice provozuje Form Factory 14 vlastních klubů v Praze a jeden v Ostravě. Nabídku služeb představují plně vybavená centra pro efektivní individuální trénink, široký výběr skupinových programů včetně Les Mills vedených profesionálními instruktory a také zóny wellness zóny včetně bazénů, saun, parních lázní a vířivek. Společnost Form Factory nastavuje svůj standard podle nejnovějších poznatků a trendů ze světa zdraví a fitness.