Jak zvládnout syndrom vyhoření? Jednou z možností je pravidelný pohyb!

HealthFactoryTrendy

Vyčerpání, bolesti hlavy, nespavost, vznětlivost, odkládání povinností, nechuť k práci, ale také snížená imunita a častá nachlazení. Syndrom vyhoření se projevuje řadou příznaků způsobených přetížením nervového systému dlouhodobým a nadměrným stresem. Nepříjemný problém může postihnout prakticky kohokoliv a vypořádat se s ním může být obtížné. Snížit riziko tohoto syndromu nebo postavit vyhořelý organismus na nohy lze naštěstí i díky pravidelnému pohybu.

Kdo je v ohrožení?

Syndrom vyhoření bývá popisován jako důsledek nerovnováhy mezi profesním očekáváním a realitou. Jinak řečeno se jedná o stav emočního, fyzického a psychického vyčerpání následkem dlouhodobého stresu. Nejvíce ohroženi bývají lidé pracující s lidmi nebo pro jiné lidi, například zdravotníci, policisté, učitelé, psychologové či jiní pracovníci ve sféře služeb. Ačkoliv je syndrom vyhoření spojován nejčastěji s prací v kolektivu, postihnout může prakticky kohokoliv. Vyhořet tak mohou maminky pečující o malé děti, stárnoucí rodiče nebo lidé pracující na home office. Náchylnější jsou osoby přecitlivělé, depresivně laděné, ale také jedinci se sklony k perfekcionismu a workoholismu.

Nejzrádnější je skutečnost, že proces vyhoření nevzniká náhle, ale postupně a plíživě. Nemusíte si tak všimnout varovných příznaků, dokud plamínek vašeho životního elánu úplně nezhasne. Cesta za opětovným rozdmýcháním ohně bývá složitá, ale ne nemožná.

Když vyhoří mysl i tělo

Syndrom vyhoření se projevuje širokou škálou psychických i tělesných projevů. Které patří mezi ty nejčastější?

  • V rámci psychických projevů se jedná o ztrátu motivace a nadšení, pocit bezmoci, smutku a osamělosti, nezájem o práci a prokrastinaci, depresi, úzkosti, poruchy paměti a soustředění, nespokojenost, pocity hněvu, agresivitu a cynismus.
  • Mezi nejčastější tělesné projevy patří silná únava, časté bolesti hlavy, nespavost, nechutenství nebo přejídání se, potíže se zažíváním, zvýšená náchylnost k infekčním nemocem, vysoký tlak krve, potíže se srdcem a dýcháním.

Oheň může zažehnout pravidelný pohyb

Bojovat proti syndromu vyhoření lze několika způsoby. V první řadě je vhodné vyhledat odbornou pomoc, tedy lékaře či psychoterapeuta. Skutečnost, že lidem se syndromem vyhoření pomáhá také pravidelný pohyb, určitě není žádné překvapení.

  • Pravidelné cvičení totiž ulevuje od stresu, pomáhá čistit hlavu od pracovních povinností a zlepšuje náladu tím, že při něm dochází k tvorbě hormonů, které pomáhají navozovat příjemné pocity.
  • Odborníci doporučují alespoň 30 minut fyzické aktivity denně realizované buď v kuse, nebo rozděleně do několika 10minutových intervalů.
  • Mezi vhodné aktivity patří chůze, běh, plavání, jízda na kole, aerobní cvičení (fitness, aerobik a další), tanec, jóga, taj-či nebo meditační cvičení.

V rámci boje proti syndromu vyhoření platí zejména pravidlo, že by vás aktivita měla bavit a přinášet vám pocit radosti a uvolnění. Nucení se do různých forem cvičení, které vás nebaví, může obtíže ještě zhoršit.

Autor Form Factory

Síť 14 fitness klubů v Praze a 1 v Ostravě

Společnost Form Factory patří mezi významné poskytovatele v oblasti fitness, wellness a zdravého životního stylu. V České republice provozuje Form Factory 14 vlastních klubů v Praze a jeden v Ostravě. Nabídku služeb představují plně vybavená centra pro efektivní individuální trénink, široký výběr skupinových programů včetně Les Mills vedených profesionálními instruktory a také zóny wellness zóny včetně bazénů, saun, parních lázní a vířivek. Společnost Form Factory nastavuje svůj standard podle nejnovějších poznatků a trendů ze světa zdraví a fitness.