Imunitní systém, fyzické a duševní zdraví. Jak se navzájem ovlivňují?

HealthFactoryTipy
Array ( ) Array ( [0] => WP_Term Object ( [term_id] => 60 [name] => HealthFactory [slug] => healthfactory [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 60 [taxonomy] => category [description] => Nový přístup k fitness od Form Factory se každý měsíc zaměří na předcházení jedné z civilizačních chorob. K tomu bude vždy upraven program skupinových lekcí, který se rozšíří o speciální a zdravotní cvičení. Součástí programu každého měsíce budou také odborné workshopy, speciální on-line obsah, videa a podpora profesionálních trenérů Form Factory. [parent] => 0 [count] => 172 [filter] => raw [cat_ID] => 60 [category_count] => 172 [category_description] => Nový přístup k fitness od Form Factory se každý měsíc zaměří na předcházení jedné z civilizačních chorob. K tomu bude vždy upraven program skupinových lekcí, který se rozšíří o speciální a zdravotní cvičení. Součástí programu každého měsíce budou také odborné workshopy, speciální on-line obsah, videa a podpora profesionálních trenérů Form Factory. [cat_name] => HealthFactory [category_nicename] => healthfactory [category_parent] => 0 ) [1] => WP_Term Object ( [term_id] => 13 [name] => Tipy [slug] => tipy [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 13 [taxonomy] => category [description] => [parent] => 0 [count] => 98 [filter] => raw [cat_ID] => 13 [category_count] => 98 [category_description] => [cat_name] => Tipy [category_nicename] => tipy [category_parent] => 0 ) )

Podle WHO naše emoční, psychologické a fyzické a sociální chování spolu se schopností zvládat stres tvoří naší fyziologickou a duševní osobnost. Duševní zdraví člověka je určeno různými sociálními, psychologickými a biologickými faktory v daném časovém okamžiku.

Imunitní systém lze definovat jako systém, který útočí na všechny cizí patogeny, které vstupují do těla – bakterie, viry, parazity atd. Zdravý imunitní systém je pro náš zdravý život absolutně nezbytný.

Je důležité pochopit, že duševní zdraví není pouhou absencí duševních poruch a postižení. Duševní zdraví je zásadní pro to, abyste byli produktivní a přispívali ke společnosti jako celku. Vyrovnávání se se stresem a uvědomování si svých schopností přichází přirozeně s duševním zdravím.

Tvoří základ vašeho myšlenkového procesu a způsobu, jakým komunikujeme s okolím. Psychická zdatnost vám umožňuje zvládat stres, užívat si života a předcházet recidivě jakéhokoli fyzického nebo duševního onemocnění.

Co se stane, když vaše duševní zdraví není v nejlepším stavu?

Od kreativity po učení k udržování mezilidských vztahů hraje klíčovou roli psychologické zdraví. Špatné duševní zdraví ovlivňuje hladké fungování každodenních činností. Může to vést k řadě duševních poruch, nejčastěji k úzkostné poruše. Můžete pociťovat neklid, únavu a narušený spánek. Můžete také zaznamenat panické poruchy, které lze popsat jako záchvaty paniky v důsledku náhlého a intenzivního stresu.

Poruchy nálady, které lze popsat jako změny nálady a poruchy schizofrenie, které ovlivňují řeč, myšlenky a celkovou každodenní interakci a činnosti člověka.

Mezi další následky špatného duševního zdraví patří:

  • Stává se extrémně tichým a izolovaným, vyhýbáme se společenským setkáním
  • Hubnutí a chuť k jídlu nebo obecně drastické změny chuti k jídlu
  • Problémy koncentrace, řeči a logického myšlení
  • Přecitlivělost na vše kolem vás – zvuky, vzpomínky, vůně a dotyky
  • Špatný výkon ve škole, na pracovišti nebo při jakékoli činnosti

Vztah duševního zdraví a imunity

Duševní zdraví a imunitní systém jsou úzce propojeny, přičemž první ovlivňuje druhé a naopak. Studie v čísle Psychologie zdraví z listopadu 2002 uvádí, že imunitní systém je narušen, když je člověk neustále ve stresu, známý jako chronický stres. Schopnost imunitního systému bojovat s invazí a infekcí se v případě nezdravého duševního stavu snižuje. Jedním z nejjednodušších důvodů může být uchýlení se ke škodlivým metodám k překonání stresu a jiného neklidu, jako je kouření a pití, který má přímý dopad na vaše tělo.

Jak hraje roli stres?

Studie University of Eastern Finland zjistila, že duševní zdraví má vliv na imunitní systém. Dává to smysl, protože mnohokrát se duševní a fyziologický stres objevuje fyzickými způsoby. Studie byla provedena na dětech s anamnézou fyziologického stresu v důsledku nepříznivých zážitků z dětství a poruch spánku. Vědci zjistili, že fyziologický stres narušuje regulaci imunitního systému, protože snižuje hladiny adiponektinu, protizánětlivé látky a klíčového regulátoru našeho přirozeného imunitního systému.

Podle výzkumu provedeného Fakultou farmacie a lékařské technologie Jordánské univerzity pro ženy tělo ve stresu vytváří kortizol a snižuje cirkulaci lymfocytů. Lymfocyty jsou nezbytné pro boj s cizími patogeny.

Jak udržet své duševní zdraví v dobré kondici?

Cvičení a fitness

Zdravý fyzický životní styl pomáhá zlepšit vaši psychickou pohodu. Cvičení se důrazně doporučuje k boji s emoční nestabilitou, protože zanechává pozitivní dopad. Napumpuje krevní oběh do vašeho mozku, což pomáhá při jasném myšlení. Navíc uvolňuje chemikálie jako endorfin a serotonin, které zlepšují vaši náladu. Když cvičíte, centrální a sympatický nervový systém těla spolu komunikují, což umožňuje lepší reakci na stres. Celkem pak nezáleží, zda se věnujete individuálnímu fitness tréninku nebo intenzivním skupinovým lekcím (například Les Mills nebo HIIT).

Jóga

Zdá se, že jóga moduluje systémy reakce na stres a zvyšuje variabilitu srdeční frekvence, což zvyšuje flexibilitu těla reagovat na stres. Pravidelná jóga pomáhá při snižování stresu, úzkosti a deprese a měla by být začleněna do vaší každodenní rutiny.

Relaxace a mediace

Meditace je do značné míry spojena s zvládáním negativních emocí a stresu, což zlepšuje duševní zdraví. Studie University of Wisconsin zjistila, že po osmi týdnech meditace se zvýšila elektrická aktivita v levém čelním laloku spojená s aktivitou u optimistických lidí. Pokud tedy bojujete se stresem nebo psychickou pohodou, cvičte meditaci.

Správná životospráva

Váš mozek vyžaduje zdravé jídlo a živiny pro správné fungování, stejně jako všechny ostatní orgány ve vašem těle. Po konzultaci se svým dietologem naplánujte vyváženou stravu bohatou na ovoce, zeleninu, celozrnné produkty, ořechy, mléčné výrobky, ryby a dostatek vody. Je třeba se vyvarovat vysokého kofeinu, sladkých nápojů a alkoholu.

Komunikace s okolím

Příčinou stresu nebo neklidu může být často problém, problém nebo vaše pocity. Mluvit s někým o tom, čím procházíte, snižuje zátěž vaší mysli a pomáhá cítit se lépe. Cítíte se podporováni a méně sami.

Snížení příjmu alkoholu a tabáku

Místo toho, abyste se uchýlili ke kouření a pití alkoholu, abyste utekli před stresem, je nutné omezit konzumaci alkoholu a tabáku, protože způsobují více škody než užitku a nepříznivě ovlivňují vaše fyzické zdraví.

Jak si tedy zlepšit život a zapojit aktivní pohyb do zlepšení imunity a duševního zdraví?

Integrovaný a vyvážený život je primárně řízen duševní, emoční a fyzickou pohodou. Vaše produktivita a efektivita ve škole, na pracovišti nebo dokonce při příležitostných sociálních interakcích závisí na vašem psychickém i fyzickém zdraví. Váš imunitní systém a náchylnost k fyzickým onemocněním jsou také ovlivněny vaší duševní zdatností. Nepříznivý vliv na vaše duševní zdraví přímo oslabuje váš imunitní systém, a proto je důležité o své duševní zdraví pečovat.

Jóga, meditace, fyzické cvičení, intenzivní kardio tréninky na skupinových lekcí atd. pomáhají zdravému životnímu stylu. Upřednostněte své duševní zdraví, protože je jedním z klíčů ke zdravému tělu a životu. Stačí pár minut denně a vaše tělo i mysl se vám odmění vysokou odolností a výkonem.