Pohybovou aktivitou v těhotenství k hladšímu průběhu porodu a návratu zpět do formy

HealthFactory
Array ( ) Array ( [0] => WP_Term Object ( [term_id] => 60 [name] => HealthFactory [slug] => healthfactory [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 60 [taxonomy] => category [description] => Nový přístup k fitness od Form Factory se každý měsíc zaměří na předcházení jedné z civilizačních chorob. K tomu bude vždy upraven program skupinových lekcí, který se rozšíří o speciální a zdravotní cvičení. Součástí programu každého měsíce budou také odborné workshopy, speciální on-line obsah, videa a podpora profesionálních trenérů Form Factory. [parent] => 0 [count] => 172 [filter] => raw [cat_ID] => 60 [category_count] => 172 [category_description] => Nový přístup k fitness od Form Factory se každý měsíc zaměří na předcházení jedné z civilizačních chorob. K tomu bude vždy upraven program skupinových lekcí, který se rozšíří o speciální a zdravotní cvičení. Součástí programu každého měsíce budou také odborné workshopy, speciální on-line obsah, videa a podpora profesionálních trenérů Form Factory. [cat_name] => HealthFactory [category_nicename] => healthfactory [category_parent] => 0 ) )

Měla by těhotná žena hlavně hodně odpočívat, sedět nebo chodit pouze na procházky? Ano i ne. 

Už dávno minuly doby, kdy platilo, že by se těhotná měla hlavně šetřit a odpočívat, jako by prožívala nějaké onemocnění.  Odpočinek hraje v těhotenství jistě významnou roli, ale tu hraje také aktivita. Pouhý odpočinek a minimum fyzické aktivity je v těhotenství naopak kontraproduktivní. Pokud mluvíme o těhotné, jejíž těhotenství probíhá fyziologicky a není rizikové, pak je žádoucí, aby zůstávala nadále aktivní. 

Proč je to tak důležité? 

Pohyb dodává ženě energii, pomáhá ji posílit svaly, na které bude kladen během těhotenství, v průběhu porodu a po porodu zvýšený nárok. Pomáhá také ke správnému držení těla, které může být negativně ovlivněno změnou těžiště těla těhotné. Může pomoci v zabránění vzniku křečových žil, plochých nohou a je prevencí vzniku zácpy. Cvičení v těhotenství má vliv také jako prevence bolestí zad vlivem rostoucího bříška a prsou, má pozitivní vliv na psychiku ženy, pomáhá ji tím udržovat si dobrou náladu, pozitivní mysl a sebedůvěru.  Pohyb těhotnou udržuje v kondici, a tak ji připravuje také na průběh porodu. 

Porod sám o sobě je velkým fyzickým výkonem, a proto se na něj může těhotná připravit právě pohybovou aktivitou v těhotenství. Některé studie hovoří o vlivu cvičení v těhotenství na zkrácení doby porodu a snížení výskytu komplikací. Posilování některých svalových skupin, společně se svaly pánevního dna a s nácvikem dýchání, má prokazatelný vliv na nekomplikovaný průběh první doby porodní a kvalitu tlačení v druhé době.

Žena, která pravidelně cvičila v těhotenství, se po porodu lépe zotavuje. A v poslední řadě – těhotné, které cvičily, mají ideální základ pro to, vrátit se po porodu zpět ke své původní kondičce a váze. 

Jak tedy cvičit v těhotenství? Jakou fyzickou aktivitu zvolit? Liší se to v tom, jestli žena cvičí na začátku druhého trimestru, nebo před termínem porodu. Záleží také na každé ženě individuálně, podle toho, jestli byla pravidelně zvyklá cvičit ještě před otěhotněním, nebo s cvičením začíná právě v těhotenství. Posuzuje se také, jak se subjektivně cítí. Těhotenství není rozhodně vhodným obdobím, kdy by se mělo se cvičením začínat za účelem intenzivního zvýšení fyzické kondice, spíše jde o zachování fyzické kondice. Moderní těhotná žena, která byla zvyklá několikrát týdně chodit do posilovny, se už nemusí trápit tím, že by musela přestat, může nadále udržovat svůj koníček, stejně tak žena, která nikdy necvičila, si může oblíbit gravidjógu, pilates nebo jiná cvičení pro těhotné. Nabídka v tomto směru je čím dál pestřejší, a proto je zásadní – těhotné, nepřestávejte cvičit a být aktivní, těhotenství není nemoc, užijte si ho i se svými koníčky!

Autor Eunika Moješčík

Soukromá porodní asistentka

Jsem soukromá porodní asistentka a porodní asistenci a práci se ženami se věnuji téměř 10 let. Mám ráda aktivní životní styl, ať je to silový trénink, běh, tanec nebo moje oblíbená turistika. Tyhle záliby jsem si chtěla ponechat i v době těhotenství a po porodu, a tak se také stalo. Sama jsem si na sobě vyzkoušela, že i jako těhotná, nebo žena s miminkem, se mohu nadále věnovat svým koníčkům. Proto v tom také podporuji další ženy a vedu cvičení pro těhotné a ženy po porodu.