PRYČ S OBEZITOU A NADVÁHOU

HealthFactoryStravováníTipy

Pojďme s ní nadobro skoncovat, pošleme ji tam, kde ani slunce nesvítí a necháme ji tam pěkně trpět. Ano, mluvíme o OBEZITĚ, tedy o metabolickém onemocnění, při kterém tukové zásoby v našich tělech překročí zdravou míru, což má nevyhnutelný vliv na naše zdraví, psychiku a v neposlední řadě na to, jak vypadáme. Jestli jsme na tom psychicky špatně, a proto máme v těle větší množství tuku nebo máme větší množství tuku, a proto jsme na tom psychicky špatně je stejné jako ptát se, jestli bylo dřív vejce nebo slepice. Každý to má trochu jinak a důvody a důsledky obezity mohou být naprosto odlišné. Je tak třeba pracovat celistvě a srovnat naše tělo i hlavu do latě. A není lepší chvíle než právě teď!

NEJČASTĚJŠÍ PŘÍČINY OBEZITY A NADVÁHY

Jako základní problém klientů, kteří za mnou chodí s diagnostikovanou obezitou, vidím stravování. Společným jmenovatelem jsou vždy uměle dochucovaná jídla s obrovskou koncentrací cukrů, nezdravých tuků a různých typů dochucovadel, které tělo nedokáže přirozeně zpracovat a využít. Dalšími a neméně důležitými důvody jsou nedostatek spánku, nadměrná míra stresu, nepřiměřené diety nebo genetická predispozice spojená s dlouhodobým nezdravým životním stylem. 

JAK ZJISTÍM, ŽE JSEM OBÉZNÍ

Abychom zjistili, jestli jsme nebo naopak nejsme obézní, stačí nám znát své % tělesného tuku. Tedy podíl, který tvoří náš tělesný tuk (kg) na celkové hmotnosti (kg). U mužů se jako norma počítá 10 % – 20 %, u žen 18 % – 28 %. Jako diagnostickou metodu bych doporučil přístroj IN BODY, kterým je vybavena většina našich klubů a za poplatek 250,- Kč dostaneme výslednou zprávu i s interpretací výsledků. Po 10 sekundách měření a pár minutách interpretace naprosto přesně víme, jak jsme na tom a měření je samozřejmě možné porovnávat v budoucnu v čase mezi sebou. Další možností je kaliper, který se používal převážně před nástupem moderní techniky. Jedná se o posuvné meřítko, kterým na určených místech na těle měříme množství tukových řas. Přidávám ho sem jako možnost, pokud byste chtěli při současném „lockdownu“ začít hned a nechtělo se vám čekat na otevření fitness center. Měření kaliperem je ale náročnější a při měření nezkušeným „měřitelem“ leckdy nepřesné. 

12 ZÁKLADNÍCH RAD A TIPŮ, CO DĚLAT S OBEZITOU

Abyste jste si z článku odnesli co nejvíc, napsal jsem základní pravidla, které vám pomohou cítit se lépe. Vždy samozřejmě závisí na vašich cílech a v případě, že je vaším cílem (u muže) 10 % tuku v těle, budete k tomu muset ještě pár kouzel přidat a detailně poznat svoje tělo. V následujících dvanácti bodech tak uvádím hlavně návod, který vám pomůže dostat se do normy a optimalizovat vaše zdraví. 

  1.  Začněte se hýbat = cvičte, choďte, běhejte, sportujte
  2. Nemusíte běhat 6x týdně půlmaraton, ze začátku stačí pohyb 2x – 3x týdně na 45´
  3. Pokud je to možné, sportujte venku na vzduchu a slunci
  4. Spěte opravdu 8 hodin denně
  5. Jídla si připravujte doma z čerstvých surovin
  6. Vynechte polotovary a předpřipravená jídla
  7. Sacharidy v přiměřeném množství nejsou nepřítel
  8. Při vaření používejte čerstvé bylinky a koření, protože zrychlí váš metabolismus
  9. Nepijte limonády ani slazené minerálky, pijte vodu (s citronem, medem) a sypané čaje
  10. Vyhněte se populárním, ale leckdy drastickým dietám 
  11. Když „zhřešíte“, nepropadejte panice, nelynčujte se za to a přijměte to jako chybu 
  12. Začněte DNES a postupně najděte takový systém, který budete schopni bez nervů dlouhodobě udržet

Článek jsem dával dohromady po 12leté praxi ve fitness, kdy už mi jako trenérovi a mentálnímu kouči prošlo pod rukama několik stovek klientů. I díky tomu vím, že dosáhnout svého cíle a zbavit se přebytečných kil není nic lehkého. Musí se totiž sejít několik zásadních faktorů jako vnitřní motivace, vůle překonat překážky, víra v sebe sama, podpora od nejbližšího okolí, ale hlavně správné nastavení zdravého a dlouhodobě udržitelného životního stylu. 

Moje poslední rada zní, nebuďte na to sami. Ať už se jedná o lékaře, kterého primárně vyhledejte v případě vyššího stupně obezity, ZKUŠENÉHO nutričního terapeuta nebo fitness trenéra, věřte, že každá pomocná ruka se v této chvíli počítá a bude vám jenom k užitku. 

Zdroje: Web PharmDr. Margit Slimáková, dostupné na: margit.cz; Instagramový profil PharmDr. Margit Slimáková, margit.cz; Přednášky Ivan Černohorský, Mindset Coaching®

Autor Jakub Hrubeš

Osobní trenér a mentální kouč

“BUĎ ZDRAVÝ, BUĎ FIT, MĚJ SE RÁD A BAV SE ŽIVOTEM!”

V odvětví fitness a koučinku jsem už více než 10 let a mám za sebou několik tisíc lekcí se svými klienty. Mým hlavním cílem je, abyste se díky společně strávenému času cítili sebevědomě, zdraví a fit. Pro každého to ale může znamenat něco úplně jiného, a proto s každým postupuji individuálně a když je potřeba, vkládáme do tréninkových jednotek také prvky mentálního koučinku. Jenom díky tomu totiž společně zajistíme, abyste se po tréninku cítili lépe jak fyzicky, tak psychicky. Tréninky se mnou jsou kromě samotného cvičení také plné energie a legrace. Jsem totiž pozitivní a komunikativní člověk, který je tu pro vás.

T: +420 724 381 600 | E: restart@jakubhrubes.cz | jakubhrubes.cz | IG: jakub_hrubes