Jak se vypořádat s rostoucí váhou a předcházet obezitě?

HealthFactoryStravování
Array ( ) Array ( [0] => WP_Term Object ( [term_id] => 60 [name] => HealthFactory [slug] => healthfactory [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 60 [taxonomy] => category [description] => Nový přístup k fitness od Form Factory se každý měsíc zaměří na předcházení jedné z civilizačních chorob. K tomu bude vždy upraven program skupinových lekcí, který se rozšíří o speciální a zdravotní cvičení. Součástí programu každého měsíce budou také odborné workshopy, speciální on-line obsah, videa a podpora profesionálních trenérů Form Factory. [parent] => 0 [count] => 173 [filter] => raw [cat_ID] => 60 [category_count] => 173 [category_description] => Nový přístup k fitness od Form Factory se každý měsíc zaměří na předcházení jedné z civilizačních chorob. K tomu bude vždy upraven program skupinových lekcí, který se rozšíří o speciální a zdravotní cvičení. Součástí programu každého měsíce budou také odborné workshopy, speciální on-line obsah, videa a podpora profesionálních trenérů Form Factory. [cat_name] => HealthFactory [category_nicename] => healthfactory [category_parent] => 0 ) [1] => WP_Term Object ( [term_id] => 12 [name] => Stravování [slug] => stravovani [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 12 [taxonomy] => category [description] => [parent] => 0 [count] => 83 [filter] => raw [cat_ID] => 12 [category_count] => 83 [category_description] => [cat_name] => Stravování [category_nicename] => stravovani [category_parent] => 0 ) )

Obezita je definována jako onemocnění v důsledku zvýšené tělesné váhy (BMI 30+). Zdá se být kuriózní, že čím více investujeme do vědění o lidském zdraví a čím více mu věnujeme energie, ať už finanční nebo časové, tím více trpíme civilizačními onemocněními. Výsledky investic do boje s onemocněními jakými jsou obezita nebo diabetes II. typu jsou tragické a dokonce se může zdát, že čím více o nich víme, tím více jsme nemocní. Jak je vůbec možné, že společnost za poslední století si tak extrémně pohoršila? Vždyť je to přece jasné, stačí méně jíst a více se hýbat. Tímto článkem se společně pokusíme přijít na to, proč to tak jednoduché není.

Jíš příliš moc kalorií!

Většina z nás věří v intuitivní myšlenku. Pokud denně potřebuji sníst 2000 kcal, tak cokoliv pod tím mi váhu ubere a cokoliv nad tím váhu přidá. Tečka. Ale opatrně, kdyby to tak bylo, byl by to problém obžerství a lenosti, tedy dvou smrtelných hříchů (obr. 1). Ono to tak ale není. Kalorie totiž není kalorie. Pokud sníme kupříkladu 500 kcal z čokolády nebo 500 kcal z brokolice, má to úplně jiný dopad na tělo. A co třeba 500 kcal kusu dřeva? I dřevo má totiž spalnou hodnotu, ale naše tělo ho není schopné strávit, tedy se k této „energii“ nedostane. Bílkovina (4 kcal) a cukr (4 kcal) mají stejnou hodnotu, přesto tělo k nim přistupuje úplně jinak.

Z pohledu nařknutí obžerství malinko matematiky. Pokud ve 20 vážíte 70 kg a o 30 let později 100 kg, dle výše zmíněné teorie sníte navíc za 30 let 225 000 kcal (7500 kcal * 30 let = 225 000 kcal -> jeden kilogram lidského tuku se převádí na 7000 až 7500 kcal). Jenže jinak to vypadá, když si to rozpočítáme na dny.  225 000 kcal: (365*30)= 20 kcal/den!!! 20 kcal denně musíme sníst navíc po dobu 30 let, abychom přibrali 30 kilo. 20 kcal je cca čajová lžička cukru, nebo taky 2 gramy tuku. Je to méně než 5% tabulky čokolády denně. Tak kde je to obžerství? To nejsou žádné litry koly ani tabulky čokolád. Pokud jíme alespoň 3 jídla denně, více kalorií zůstane na talíři jako odpad, který umyjeme. 


Obr. 1 

Za problém obezity se obecně považuje energetická dysbalance způsobena nerovnováhou mezi přijmutím kalorií a jeho výdejem (obžerství a lenost). S tímto způsobem myšlení se ovšem pojí některé problémy, jako je nesprávné určení příčiny a míchání fyziky s biochemií/fyziologií. 

Kalorie jsou přidružený problém, nikoliv hlavní. Ultimátní příčina není osobní chyba. Tou je totiž inzulín. 

Metabolická teorie obezity

Živí tvorové existují zjednodušeně ve 2 stavech. Ten první je stav růstu a hojnosti. Ten nastává tehdy, když se najíme a získáme tak hodně živin pro buňky. Ten druhý stav je ochranný, nastává při živinovém nedostatku. Stojí za tím dost biochemie a spousta metabolických drah, ale zjednodušeně: buď jsme najezení a rosteme nebo jsme hladoví a saháme do zásob.  Hlavním přepínacím hormonem je pak inzulín. Když je inzulín aktivní (najíme se), je to signál pro tělo, že je jídla dostatek, tak nemusí sahat do zásob a naopak si může něco do nich uložit. Když je inzulín nízký (třeba po cvičení), začne si tělo vytahovat energii ze zásob. Pojďme se podívat, jaké k tomu máme důkazy? Je jich mnoho.

Příkladem za všechny, roku 1993 vyšel článek s názvem Intensive conventional insulin therapy for type II diabetes. Metabolic effects during a 6-mo outpatient trial, kde diabetikům druhého typu začali podávat inzulín po dobu 6 měsíců. Zatímco v první den v průměru vážili 93.5 kg, měsíc co měsíc přibírali na váze až na 102.2 kg, tedy přibrali 8.7 kg za 6 měsíců. Zajímavé bylo sledovat kalorický příjem, který na počátku byl 2033 kcal/den, postupně se snižoval až ke konci jedli 1711 kcal/den.  Tedy jedli méně a přibírali více. Jak je to možné? Jediná proměnná: inzulín. Ten je tak silný, že přebije i kalorickou restrikci.

Diabetici aplikující injekce inzulínu jsou seznámeni s tím, že pokud by dávali injekce do jednoho místa na těle, začali by trpět lipohypertrofií. Česky: zvětší se v té oblasti tuková tkáň. Inzulín pak nutí na onom místě buňky více přijímat energii z krve.

Když se podíváme na léky používané k léčbě diabetu, můžeme pozorovat jejich vliv na váhu (obr. 2).


Obr. 2

Antidiabedika ovliňující inzulín zároveň mají stejný vliv na váhu.

Závěr

Shrneme-li vědeckou literaturu a důkazy jimi předkládanými, lze konstatovat, že ovlivnění váhy dosáhneme ovlivněním inzulínu. Nejjednodušší způsob, jak toho dosáhnout, je zredukovat příjem inzulín navyšující stravy (třeba cukr), zvýšením pohybu a kontrolovaným půstem. Čistě kalorická restrikce bohužel fungovat nebude, protože ruku v ruce jde postupné navyšovaní hormonu hladu a snižováním bazálního metabolismu. 

A toto je skutečně nefér věc, která se lidem předkládá. Člověk je hladovější, nikoliv kvůli nějakému obžerství či lenosti, ale kvůli hormonální změně. Hormony nás nutí jíst více a zároveň spalujeme méně energie. Takže až se člověk znovu dostane na svojí váhu, tak my pak říkáme: „Óóó, ty jsi přestal s dietou, ty nemáš žádnou vůli.“ A znovu, toto je nefér, protože my víme, že metabolismus šel dolů a hormony hladu nahoru. Toto je ovšem jádro pudla k přístupu léčbě obezity. Není to o tom, že by člověk byl nenažraný, ale hormony ho donutí jíst. A není to o tom, že by člověk byl lenoch, že by necvičil, ale o tom, že spaluje denně méně. Není to tím, že nechceme cvičit, jsou to hormony, je to bazální metabolismus, co šel dolů. A my víme, že to tak je. Proto se většině účastníku pořadů jako Extreme weight loss edition s Chrissem Powellem nebo The Biggest loser vrátila váha na původní hodnotu po skončení natáčení.

Zajímavosti:

Váhu můžeme ovlivnit i jinak. Testy na myších ukázaly, že velké množství omega 6 mastných kyselin ve stravě může poškodit molekulu zvanou kardiolipin v mitochondriích. Mitochondrie jsou buněčné elektrárny a je to obdobné, jako byste ničili výrobníky energie v nich. Buňka pak nemá dostatek energie pro procesy, tím se snižuje bazální metabolismus. Myši ve studii přibírali na váze, přestože jedli stejné množství sacharidů, bílkovin, tuků, minerálů, vitamínů s jediným rozdílem, kvality tuku (více omega 6). Není důvod se nedomnívat, že to takto bude fungovat i u lidí.

Doktor Paul Mason uvádí na jedné z přednášek příklady jeho dvou pacientek (Dr. Paul Mason – ‘How iron deficiency and inflammation can make you fat – a female perspective’). 

Jedna pacientka dodržovala keto dietu a měřitelně její tělo produkovalo keto látky. Keto látky v krvi jsou zbytky po metabolismu tuku a slouží jako energie pro buňky. Problém byl, že neztrácela žádnou váhu. Zároveň začala jíst led a v posteli nohama kopala do manžela. Zatímco internet jí nedokázal odpovědět, navštívila výše zmíněného doktora, který ji provedl krevní testy. S časovým odstupem 3 měsíců mezi testy zjistil, že přestože parametry byly v normě, snížil se ji hemoglobin a průměrný buněčný objem. To je znakem nedostatku železa. Poté, co ji předepsal železo a infúze, za 8 týdnů bažení po ledu a kopání do manžela zmizelo. Železo v krvi dosáhlo normálního množství a pacientka začala hubnout. 

Železo je zároveň žádané pro některé patogenní bakterie, jak dokazuje příběh druhé pacientky. Když máme železa hodně, jsou schopni ho z těla dostat a růst. Proto tělo má elegantní mechanismus, kdy molekula hepcidin znepřístupní železo, a tak zamezí bakteriálnímu růstu. Čím více hepcidinu v krvi máme, tím více nemůžeme železo používat, a to se hromadí v krvi.  Takže v případě druhé pacientky, obdobná prognóza. Znatelná produkce keto látek, žádný úbytek váhy. Je zvýšená i hladina ferritinu (ten roznáší železo) kvůli zablokování hepcidinem. Krevní ukazatele potvrzují zánět a genetické testovaní metodou PCR odhalí patogenní bakterie ve střevech. Po antibiotikách zánět mizí, železo se zpřístupní organismu a pacientka hubne. 

Složení tuku ve stravě, suplementace železa a antibiotika. Tyto 3 příběhy uvádím jako příklad toho, jak složitá může být výživa a léčba obezity. 

Autor Ondra Veselý

Online tréninkBody coreBody Workout
1955 Array ( [sautor] => ondra-vesely ) Array ( [0] => WP_Term Object ( [term_id] => 75 [name] => Body core [slug] => body-core [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 75 [taxonomy] => category [description] => Trénink zaměření na středu těla pomocí základních cviků, u kterých pomalu přidáváme na intenzitě. Posilujeme zde jak povrchové svaly břišní tak hluboké svaly břišní. [parent] => 14 [count] => 89 [filter] => raw [cat_ID] => 75 [category_count] => 89 [category_description] => Trénink zaměření na středu těla pomocí základních cviků, u kterých pomalu přidáváme na intenzitě. Posilujeme zde jak povrchové svaly břišní tak hluboké svaly břišní. [cat_name] => Body core [category_nicename] => body-core [category_parent] => 14 ) [1] => WP_Term Object ( [term_id] => 23 [name] => Body Workout [slug] => body-workout [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 23 [taxonomy] => category [description] => Komplexní trénink celého těla pomocí jednoduchých, ale velmi účinných cviků s důrazem na „core“ aneb střed těla. Lekce probíhá formou intervalového tréninku bez složité choreografie s kombinací kardio a silových prvků tak, aby bylo dosaženo maximální efektivity cvičení. [parent] => 14 [count] => 192 [filter] => raw [cat_ID] => 23 [category_count] => 192 [category_description] => Komplexní trénink celého těla pomocí jednoduchých, ale velmi účinných cviků s důrazem na „core“ aneb střed těla. Lekce probíhá formou intervalového tréninku bez složité choreografie s kombinací kardio a silových prvků tak, aby bylo dosaženo maximální efektivity cvičení. [cat_name] => Body Workout [category_nicename] => body-workout [category_parent] => 14 ) [2] => WP_Term Object ( [term_id] => 14 [name] => Online trénink [slug] => online [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 14 [taxonomy] => category [description] =>

Živé vysílání a rozsáhlá knihovna

Cvičení dostupné kdykoliv a kdekoliv

Profesionální trenéři Form Factory

[parent] => 0 [count] => 2976 [filter] => raw [cat_ID] => 14 [category_count] => 2976 [category_description] =>

Živé vysílání a rozsáhlá knihovna

Cvičení dostupné kdykoliv a kdekoliv

Profesionální trenéři Form Factory

[cat_name] => Online trénink [category_nicename] => online [category_parent] => 0 ) )

Instruktor skupinových lekcí

Vystudoval 5 leté studium oboru Výživa a potraviny na ČZU, nyní pokračuje jako doktorand se zaměřením na metabolismus rostlinných látek v lidském těle. Je hobby trenérem programu BodyCombat a BodyJam, Bodyworkout a kruhový trénink.